چاقی علت بروز بیماریهای اتوایمیون

 13 نوامبر 2014- تحقیقات جدید نشان می دهد، چاقی عامل اصلی در ابتلا به بیماریهای اتوایمیون است. دانشمندان معتقدند چاقی سبب می شود توان خود محافظتی بدن کاهش یابد و بیماریهای اتوایمیون را دامن زند.

پرفسور Shoenfeldمی گوید: ما از فهرست طولانی عوامل اختلالات اتوایمیون نظیر، عفونت ها، کشیدن سیگار، آفت کش ها و فقدان ویتامینها آگاه هستیم اما در 5 سال اخیر عامل جدیدی ظهور کرده است که نمی توان از آن صرفنظر کرد و یکی از آنها  چاقی است.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، تقریبا 35 درصد از جامعه ی جهانی از چاقی یا اضافه وزن رنج می برند  و بیش از ده بیماری اتوایمیون شناسایی شده است که با افزایش وزن مرتبط می باشد.

چاقی با دیابت  نوع 2 قویاً در ارتباط است بحث هایی درباره ی اتوایمیون بودن بیماری دیابت نوع 2  وجود دارد. دربرخی مطالعات  پیشنهاد شده است که دیابت  نوع 2 مانند دیابت نوع 1، نوعی بیماری اتوایمیون است اما سلولهای هدف این دو بیماری با هم تفاوت دارند. روشی که این بیماریها طبقه بندی می شوند تأثیرات مهمی بر روشهای درمان آنها بر جا می گذارد.

محققان نتایج تحقیق خود را در مجله ی autoimmune diseasesمنتشر نمودند.

 دراین تحقیق شواهد زیادی درباره ی تأثیرات منفی چاقی برسلامتی گردآوری شده است. علاوه براین در تحقیق جدید مشخص گردید چاقی می تواند با تحریک  ترشح مواد شیمیایی پیش التهابی  و بروز مقاومت  به انسولین سبب بروز دیابت نوع 2 شود.

چاقی همچنین سبب بروزمشکلاتی می شود که بویژه برای افراد مبتلا به دیابت  نوع 2 مضر است که از جمله می توان به افزایش کلسترول، بالا رفتن فشارخون وبیماریهای قلبی عروقی اشاره کرد. در بیشتر موارد  می توان  چاقی را با ایجاد تعادل تغذیه ای مناسب و افزایش فعالیت فیزیکی درمان کرد.

منبع: www.diabetes.co.uk